Så här svarade stödmottagare på frågor om administrativ börda

Bilden visar en lantbrukare som står vid sin traktor och håller i en läsplatta.
Foto: Jörgen Wiklund

I februari 2024 publicerades en utvärdering om förenklingar och administrativ börda för de som söker och handlägger stöd inom jordbrukspolitiken. I det här blogginlägget vill jag lyfta fram enkätsvaren från de som sökt stöd, som var en del av underlaget som låg till grund till utvärderingens slutsatser och rekommendationer.

En enkät skickades ut i oktober 2023 och besvarades av 2 820 personer som hade sökt olika typer av stöd. Av dem svarade 2 589 på alla frågor. Bloggen redogör vad de som svarade på enkäten tycker om att söka stöd.

Jordbrukarstöden är smidigare att söka än projekt- och investeringsstöden

De flesta som svarade på enkäten och söker ett jordbrukarstöd instämmer i stort i att ansökningsprocessen är smidig och välutformad. En slutsats från utvärderingen är att behoven av kompletteringar är mindre inom jordbrukarstöd än inom projekt- och investeringsstöd.

Majoriteten av de svarande som söker projekt- och investeringsstöd (62 procent) ser lång väntetid på beslut som en av de största utmaningarna med att söka stöd (Figur 1).  

Diagrammet visar utmaningarna  med att söka projekt- och investeringsstöd enligt de som svarade på enkäten. Den vanligaste utmaningen är lång väntetid på beslut.
Figur 1. Stödsökandes upplevelse av de största utmaningarna med sina ansökningar av projekt- och investeringsstöd

Minst en fjärdedel anlitar konsulter för att söka stöden

Utifrån enkätsvaren ser vi att de som söker projekt- och investeringsstöd har 43 procent anlitat konsult för att ta hjälp med sin ansökan. Motsvarande siffra för jordbrukarstöden är 27 procent.

I rapporten framgår att de som anlitar en konsult gör det av två skäl:  

  • De har svårt att hantera den elektroniska ansökningen.
  • De har mycket mark och EU-stöden är därför en stor intäkt. Många vill optimera och få in en så bra ansökan som möjligt.

Dessutom har konsultbyråerna en försäkring som garanterar att den som söker stöd får rätt stödbelopp.

Samma stöd kan ta olika lång tid att söka

I samma enkät ställdes frågan hur lång tid det tar att söka de olika stöden. Här tar jag upp resultaten för jordbrukarstöden. För många av stöden så svarade stödmottagarna relativt olika vilket gör att det så kallade konfidensintervallet var ganska stort.  Stöd där svaren skiljer sig mycket åt är precisionsodling planering (genomsnittet låg på 3,5 timme men vissa behövde 5 timmar och andra 2 timmar) och Stöd till unga jordbrukare (genomsnittet var också 3,5 timme men där vissa sa att det tog 1,5 timme och för andra behövdes det upp till 5 timmar).

Stöd där de som har sökt stöd svarar lika är nötkreaturstödet (genomsnitt ca 1,5 timme), kompensationsstödet (genomsnitt ca 2 timmar) och hotade husdjursraser (genomsnitt ca 1,5 timme).

De som svarade på enkäten tycker att det är relativt lätt att få svar på sina frågor

De som söker stöden kan behöva få svar på frågor för att kunna gå vidare i sin ansökan. De som svarade på enkäten tycker i regel att det är ganska tydligt vart de ska vända sig med sina frågor och att kontaktvägarna (så som kundtjänst eller handläggare på en myndighet) svarar mot deras behov på ett ganska bra sätt.

Den generella upplevelsen av att söka stöd har inte ändrats mycket mellan 2015 och 2022

I en annan utvärderingsrapport som nyligen publicerades (Utvärdering av tekniskt stöd i landsbygdsprogrammet 2014–2022) så har man tittat på den administrativa bördan för de som sökte stöd i landsbygdsprogrammet år 2015 och 2022. Utvärderingen visar att upplevelsen av att söka stöd (om det är krångligt eller lätt) generellt inte har förändrats så mycket (se figur 2).

Diagrammet visar upplevelsen av att söka stöd under tidigare programperioder med mätningar från 2015 och 2022. Skalan är från 1, mycket krångligt upp till 10, mycket lätt.
Figur 2. Upplevelsen av att söka stöd i landsbygdsprogrammet år 2015 och 2022.

Dock har det skett en viss förflyttning och fler anser det är lätt att söka stöd.  45 % tycker 2022 att det är mer lätt än krångligt (de svarar 7-10) och 2015 var siffran 40 %.

Avslutningsvis så vill jag fråga om du som läser är en av dem som svarade på en enkät som har lyfts i detta blogginlägg? I så fall vill jag säga ett stort tack till dig för att du bidrog med viktig information till våra utvärderingar!

Jordbruksverket arbetar aktivt med frågan om kundperspektivet och att göra det mer användarvänligt att söka stöd. Rekommendationerna från utvärderingsrapporterna tas nu om hand av olika avdelningar på Jordbruksverket och av stödmyndigheterna (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Sametinget).

/Katarina Carthew, utredare på landsbygdsanalysenheten


Läs rapporterna här:

Lämna en kommentar